Pe 18 octombrie 1881 se lansa oficial sectorul de cale ferata dintre Buzau si Marasesti, tronson de cale ferata care scurta distanta dintre cele 2 mari orase din Regatul Romaniei, Bucuresti si Iasi.
Calea ferata traverseaza marginea de est a Carpatilor Orientali, mergand spre nord prin regiunile Muntenia si Moldova.
Istoria acestei linii incepe odata cu 1868 cand dupa lansarea cai ferate Bucuresti – Galati – Romania, s-a observat ca drumul pana la Suceava si Bacau era mult prea lung. Problema a devenit evidenta odata cu razboiul de independenta din 1877-1878 sau razboiul ruso-turc, cand transportul feroviar al trupelor rusesti prin Romania risca sa fie atacat de trupele turcesti din Dobrogea.
Imediat dupa razboi, primul ministru Ion Bratianu a dispus construirea caii ferate de la Buzau la Marasesti, care urma sa scurteze la jumatate distanta dintre Bucuresti si Bacau. Dupa ce regele Carol I al Romaniei a promulgat aceasta lege in martie 1879, in luna noiembrie 1879 au inceput lucrarile.
Caile ferate din Romania fusesera concesionate catre consortii straine, care foloseau ingineri straini si pe unele tronsoane chiar si muncitori calificati straini. Linia Buzau – Marasesti avea sa fie prima linie realizata in intregime cu forta de lucru si ingineri romani.
Calea ferata Buzau – Marasesti traversa terenuri plate, insa problema o constau cele 8 mari rauri cu care se intersectau. Primele masuri topogafice au fost realizate in data de 13 mai 1879, iar munca efectiva s-a lansat in noiembrie 1879. Dupa un si jumatate de lucrari, la 13 iunie 1881 au trecut primele trenuri de calatori iar de la 1 septembrie 1881 si primele trenuri de marfa.
Costurile au fost mai mici decat cele ale cailor ferate construite de companiile straine. Din nefericire, podurile au fost realizate din lemn, ceea ce a dus la reducerea calitatii.
Oficial, calea ferata a fost inaugurata in data de 18 octombrie 1881, la Focsani, prin prezenta Regelui Carol I, a reginei Elisabeta si a lui Ion Bratianu si a fost exploatata de compania feroviara romana de stat CFR.
La inceput era permisa circulatia trenurilor cu o viteza maxima de 65 km/h si o sarcina maxima pe osie de 8 tone. Dupa 3 ani, circulatia trenurilor a fost intrerupta din motive de siguranta, podurile de lemn fiind inlocuite cu poduri metalice de otel.
Intre 1940 si 1942 a avut loc dublarea liniei de pe aceasta cale ferata, iar in anii 80′ ea a fost electrificata cu curent alternativ (25 kV, 50 Hz), fiind o parte importanta a magistralei feroviare 500 dintre Suceava si Bucuresti Nord, fiind o cale ferata extrem de utilizata.
Ea strabate 4 orase importante: Buzau, Focsani, Ramnicu Sarat si Marasesti.